Ayahmu itu Wahai Anak



Saya masuk ke dalam kelas hari ini.

Mata saya singgah sekejap memerhati dan menghayati wajah seorang anak murid. Entah, ada sayu yang halus hinggap di mata.

Anak yang lincah ceria itu, namanya Amirul Haziq Lahirul..

Mungkin dia perasan, saya sedang memerhatinya. Amirul Haziq perlahan-perlahan duduk semula di kerusinya.

"Haziq, ayah pigi mana pagi ini? tanya saya.

"Entah", jawabnya ringkas. Sedikit terpinga-pinga.

"Haziq tidak tahu dimana ayah sekarang", saya bertanya lagi.Kawan-kawannya yang lain langsung tidak ambil tahu. Ada yang sibuk membelek-belek buku Iqra' masing-masing.

Haziq senyap, matanya kesana-kemari mencari jawapan soalan Ustaznya.

Dia kemudia kembali tenang setelah saya melemparkan sebuah senyuman.

Senyuman kebanggaan kepada seorang anak yang punya seorang Ayah yang cukup saya kenali.

Samada Amirul Haziq sempat melihat kejadian semalam atau tidak, satu hari nanti dia akan terkenang kembali dan mengerti mengapa semua itu terjadi.

Diluar duniamu wahai anak, disana ayahmu bermandi tembakan gas pemedih mata,

berlari dikejar jatuh dipukul cota si zalim,

Ayahmu wahai anak, bersama ribuan yang lain bertakbir dan melaung,

kalimah yang indah dan padu ke langit kebebasan,

tiada lagi takut gentar dan resah,

kerana percaya kebebasan itu milik kita juga milik-Nya,

Ayahmu wahai anak, kembali ke tanah air ini,

membawa semangat dan harapan,

untuk bumi yang dahagakan seorang wira,

yang mendendang kembali lagu semangat pahlwan kita,

yang dulu kita kenal dalam lipatan sejarah,

Ayahmu itu wahai anak, tanpa alasan dan sebab,

digari dibawa lari kemahkamah tiada keadilan,

agar perjuangannya selesai disitu, sangka mereka,

namun ku lihat, langkahnya tetap gagah bersemangat waja,

untukmu wahai anak agar terus berbangga,

bahwa aku ada seorang ayah,

yang tetap setia bersamamu, ibumu, kami semua dan perjuagannya,

ketika kelibatnya jauh semakin dekat, aku tunjukan engkau,

Ayahmu itu wahai anak....

Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer
  1. T_T entah kenapa air mata bergenang membaca post ini...

  1. Salam tahniah pada anak pejuang dan bapanya..