Agar Mati Mengajar Kita




Sengaja saya menatap gambarnya  beberapa kali. Agar kembali beberapa detik memori yang tidak banyak bersamanya, namun terasa begitu bermakna dan mendalamnya rasa.

Saya juga seperti teman teman yang lain, tidak menyangka begitu cepat beliau pergi. Lebih cepat dari kedua ibu bapanya dan neneknya yang masih ada.




Begitu banyak peringatan peringatan tentang kematian kita tempuhi setiap hari. Namun, kadang kadang ia berlalu seperti biasa. Kematian diluar sana setiap detik terjadi di hadapan mata kita. Batu nisan dan tanah perkuburan tidak sedikit menghias laluan ke tempat kerja atau kawasan permainan.

Apakah sekerap itu juga hati kita tersentuh tentang hidup sesudah mati ? hidup yang kekal abadi sesudah mati ? Kehidupan akhirat yang luas terbentang berbanding dunia yang sempit ?

Demi menghidupkan rasa itu, saya menatap lagi gambarnya. Kerana yang telah pergi ini masih terlalu segar ingatan, masih terasa hangat gurau sendanya. Agar benar dan terpahat sedalam dalamnya apa yang disabdakan oleh baginda junjungan mulia Muhammad s.a.w, "sebaik baik peringatan ialah mati"



Kita berpisah disini, untuk bertemu lagi disana


Mati mengajar kita hidup penuh bakti, kerana singkatnya masa & tenaga untuk hal yang kecil kecil....
Mati mengajar kita tidak kenal erti kecewa, kerana luasnya akhirat dan sempitnya dunia...
Mati mengajar kita erti kasih sayang, kerana sia sianya masa dengan pertengkaran dan permusuhan...
Mati mengajar kita terus mara kehadapan, kerana dunia akan terus kita tinggalkan selamanya...




Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer