Agar RCI Mesra Perjuangan






Sahabat Saya AJ bersama Dr Jeffry

Saya bersama dua lagi orang sahabat menghadiri satu lagi wacana yang amat berkait rapat dengan perjuangan anak negeri Sabah.  

RCI disorokkan? begitulah bunyi tajuk pada malam itu.


Umumnya, bila disebut sahaja berkaitan RCI, ia pastinya mengundang pelbagai sentimen perasaan dikalangan masyarakat di Sabah. Bagi sebahagian masyarakat bumiputera Sabah khususnya, isu ini telah lama menjadi duri dalam daging ditambah lagi dengan layanan 'anak tiri' oleh kerajaan persekutuan dalam mencari penyelesaian sejak puluhan tahun dahulu, memburukkan lagi keadaan.

* * *

Antara panel yang konsisten memperjuangkan isu berkaitan RCI ini iaitu Dr Chong Eng Leong. Dalam beberapa siri wacana sebelum ini samada anjuran Pakatan Rakyat atau lokal parti seperti Star, SAPP dan lain lain, beliau sering menarik perhatian dengan penyampaian yang penuh dengan data dan fakta berkenaan pendatang tanpa izin, ic projek dan masalah yang kritikal yang timbul daripada isu tersebut.

Saya tidak ingin mengulas panjang berkenaan wacana pada malam tersebut namun, apa yang saya rasakan perlu dan penting iaitu apakah tindakan seterusnya dalam menarik sokongan seluruh masyarakat sabah yang populasinya terdiri daripada kepelbagaian suku kaum dan agama.

Sedikit kerisauan pada malam tersebut iaitu sentimen perkauman yang masih diwarisi daripada wacana wacana sebelum ini. Jika dirujuk kepada tajuk wacana, perbincangan seharusnya menjawab dengan tuntas samada sebahagian fakta disorok atau tidak? seperti biasa, ia mengheret semua yang ada pada malam tersebut berundur seperti 10 tahun kebelakang dimana audien hanya mampu melontarkan angka demi angka, masalah demi masalah, kerunsingan demi kerunsingan, yang menyebabkan perbincangan menjadi tepu dan sarat dengan pelbagai masalah tanpa sebarang tindakan seterusnya yang lebih tuntas.

Tolak ke tepi siapa dalang disebalik semua ini, 
tolak ke tepi kelemahan agensi kerajaan yang terlibat,
..yang penting bagaimana peranan Sabahan bersatu dalam isu ini.

Satu point penting yang disimpulkan oleh pengerusi wacana iaitu puan Ann Lasimbang dan dipersetujui oleh semua yang hadir iaitu 'sabahan mesti bersatu mengangkat isu RCI' ini. Saya juga bersetuju...

Bagaimana Kita Bermula ?



Sumber : Jabatan Perangkaan Malaysia Tahun 2010

                                      Sumber : Jabatan Perangkaan Malaysia Tahun 2010

Jika dirujuk kepada data diatas, kita mungkin mendapati bahawa antara cabaran yang perlu dihadapi kearah menyatukan suara masyarakat Sabah dalam isu RCI ini iaitu pecahan suku kaum yang boleh dibahagikan kepada 3 kelompok besar iaitu bumiputera sabah, bukan bumiputera dan warga asing.

Jika diimbas kembali kepada wacana wacana yang cuba mengangkat dan mempertahankan hak bumiputera, ia lebih menonjolkan perjuangan suku kaum tertentu dan tidak melibatkan majoriti besar masyarakat Sabah. Sepanjang pemerhatian saya, walapun terdapat pecahan yang besar dalam suku kaum Sabahan, namun yang sering kelihatan dan kedengaran lantang menyuarakan isu ini iaitu suku Kadazan-Dusun-Murut. Bumiputera yang lain bagaimana?...

Persoalan ini yang perlu dirungkai, mengapa penglibatan bumiputera sabahan yang lain masih tidak menunjukkan kebersamaan?..Apakah halangan yang menyebabkan isu ini masih dilihat hanya merujuk kepada bumiputera sabahan tertentu sahaja?..Jika keadaan ini masih berterusan, RCI perlu bekerja lebih keras lagi untuk mendapat sokongan bumiputera yang lain untuk mencipta momentum yang lebih besar.

Justeru saya begitu berminat untuk membuka perbincangan yang lebih objektif dalam menghadapi cabaran menyatukan suara rakyat Sabah. Pandangan saya, mesti ada PENDEKATAN yang sesuai dan terbuka yang merentasi tembok suku kaum dikalangan bumiputera sabahan sendiri.

* * *


AGAMAISLAMKRISTIANBUDHAHINDULAIN-LAIN
NEGERI
MALAYSIA61.3%9.2%19.8%6.3%3.4%
JOHOR58.2%3.3%29.6%6.6%2.3%
KEDAH77.2%0.8%14.2%6.5%1.3%
KELANTAN95.2%0.3%3.8%0.2%0.5%
MELAKA66.1%3.0%24.2%5.7%1.0%
N. SEMBILAN60.3%2.4%21.2%13.4%2.7%
PAHANG74.9%1.9%14.4%4.0%4.8%
PERAK55.3%4.3%25.4%10.9%4.1%
PERLIS87.9%0.6%10.0%0.8%0.7%
PULAU PINANG44.6%5.1%35.6%8.7%6.0%
SABAH65.4%26.6%6.0%0.1%1.9%
SARAWAK32.2%42.6%13.5%0.2%11.5%
SELANGOR57.9%3.8%24.4%11.6%2.3%
TERENGGANU96.9%0.2%2.5%0.2%0.2%
KUALA LUMPUR46.4%5.8%35.7%8.5%3.6%
LABUAN76.0%12.4%9.0%0.4%2.2%
PUTRAJAYA97.4%0.9%0.4%1.0%0.3%
SUMBER: BANCIAN JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA 2010                 


Faktor agama juga merupakan cabaran yang perlu diambil berat oleh RCI kerana ia memberikan pengaruh yang besar kepada suku kaum di sabah. Sabah sendiri pernah melalui pengalaman ketegangan dan huru hara seperti 'the silent riot' yang muncul akibat sentimen keugamaan yang diapi apikan.

Data diatas menunjukkan pecahan dari sudut ugama suku kaum di sabah terbahagi kepada dua pecahan besar iaitu Islam dan Kristian. Ringkasnya, jika RCI masih tidak mampu memecah mentaliti dan kegusaran umat Islam di sabah, RCI akan kehilang hampir 60 peratus sokongan bumiputera Islam dan bukan bumiputera. Belum lagi dipecahkan sokongan mereka terhadap mana mana parti samada pakatan rakyat, barisan nasional dan parti tempatan seperti sapp, star dan lain lain.

Tinggal berapa peratuskah lagi yang masih mahu mengangkat isu RCI ini jika muncul tanggapan RCI ini hanya milik parti tertentu sahaja? Bertambah parah lagi jika ia dikecilkan lagi skopnya kepada perjuangan parti tempatan tertentu sahaja.

Antara persoalan besarnya disini, bagaimana mahu memenangi masyarakat Islam di Sabah tanpa menyentuh isu yang menjauhkan sokongan umat Islam terhadap RCI?  Mampukan RCI mewajahkan perjuangannya agar ia juga mewakili perjuangan masyarakat umat Islam di Sabah? atau RCI awal awal lagi sudah meletakkan benteng yang tinggi di hadapan masyarakat Islam kerana sebahagian besar isu RCI ini berkait rapat dengan orang Islam itu sendiri???

Jika dirujuk kepada data yang sering dibentangkan oleh Dr Chong Eng Liong, sebahagian besar kelompok 'bermasalah' yang ditimbulkan oleh RCI ini adalah dari kalangan penganut agama Islam. Jadi apa dan bagaimana bahasa yang harus digunakan agar ia boleh diterima oleh masyarakat Islam yang lain? atau jadikan saja semua yang berkaitan adalah 'bersekongkol' dalam isu PTI, Ic palsu dan yang sewaktu dengannya.

Sekali lagi isu ugama, mencabar RCI untuk mengubah PENDEKATANnya agar tidak menyinggung masyarakat Islam sabahan pada sama keadilan untuk hak bumiputera terus dipertahankan oleh semua.

* * *

Jika saya meletakkan diri sebagai ahli politik, satu perkara yang merisaukan saya iaitu satu istilah 'divide and rule' yang pernah diamalkan oleh penjajah suatu masa dahulu terhadap tanah jajahan mereka.

Tujuan 'divide dan rule' ini supaya berlaku pemisahan dikalangan rakyat yang terdiri daripada pelbagai ugama, bangsa dan adat budaya disamping bidang pekerjaan masing masing. Pemisahan ini pastinya menjauhkan sebuah kesatuan apatahlagi sebuah kemerdekaan.

Kini 'divide and rule' boleh saja dalam pelbagai bentuk. Mengangkat isu hak peribumi tetapi dikecilkan kepada suku kaum tertentu hanya melahirkan sentimen kurang senang dan tidak selesa dikalangan masyarakat sabahan. Lahir curiga kerana bangsa, lahir curiga kerana ugama dan lahir pelbagai sentimen yang mencipta benteng seterusnya membahagi bahagikan rakyat Sabah dalam satu pulau yang penuh dengan petak petak dan tembok pemisah. Kesatuan???

Berhati hati kawan kawan sabahan, mungkin kita masih diselimuti 'divide and rule'. dan sekali lagi sabah akan di isytihar sebagai aset mereka!






Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer