Anak Muda & Malaysian Agreement 1963


 Memahami latar belakang kelahiran sebuah bangsa dan tanah tumpah darahnya juga merupakan salah satu ilmu yang di tekankan oleh Prof Dr Yusuf Qardawi sebagai bekalan penting para daie. Masakan tidak, bimbang akan tutur bicara dakwahnya tidak menepati atau tidak mewakili suara hati masyarakat yang di ajaknya kepada Islam.

Mungkin ini salah satu punca mengapa masih ada kedengaran istilah 'orang malaya', 'orang luar', 'parti dari semenanjung' sekalipun sang daie itu sendiri anak kelahiran bumi tumpah darahnya.

Mungkinkah istilah istilah itu sebagai isyarat masih kurang berkesannya 'kaedah' dakwah. Bukan dakwahnya yang ditolak, bukan Islam yang ditolak, tapi 'kaedahnya' yang perlu ditingkatkan lagi.


 Zainnal Ajamain, membentangkan hasil kajiannya berkaitan Perjanjian Malaysia 1963

 Menyoroti semula kajian kajian bagaiman lahirnya Sabah sebagai salah satu negeri di dalam Persekutuan Malaysia, saya yakin bahawa Sabah lahir dari latarbelakang politik yang melatarinya diantara tiga pihak iaitu orang Sabah sendiri, tanah melayu dan kerajaan British ketika itu.

Sehingga dibentangkan oleh tuan Zainnal Ajamain berkenaan sejarah kelahiran Sabah yang begitu jelas susur galurnya beserta dokumen dokumen yang menjadi bukti, saya dan anak anak sabah yang lain mungkin masih mengingati Sabah hanya sebuah negeri biasa biasa seperti dalam buku buku teks sejarah zaman persekolahan, atau hanya dalam lagu cuma, mundur, miskin dan lain-lain...

Hatta, sewaktu pakar perundangan Dr Aziz Bari datang ke Sabah dalam program Wacana Rakyat Sabah, beliau tidak dapat menjawab soalan soalan hadirin yang berkaitan status Sabah dalam perundingan kemerdekaan dan pembentukan Malaysia pada tahun 1963. Sejarah ini seperti tidak diperduli kecuali segelintir orang Sabah yang punya kesedaran yang kuat.

Hari ini, Sejarah itu digali semula dan menjadi satu kemestian setiap generasi anak muda Sabahan mengambil bahagian dalam menghidupkan, menyuburkan dan memantapkan legasi negeri ini dalam bentuk wacana, forum, diskusi yang berterusan. Di dalamnya terkandung beberapa polisi, dasar dan hak yang ada pada negeri Sabah seterusnya menjawab banyak persoalan besar dan tidak selesai sehingga hari ini iaitu soal pembangunan ekonomi dan kemajuan negeri ini.


Saya memberikan sedikit pandangan....


Ancaman atau Peluang ?

Saya kira kita tidak perlu tergesa gesa menerima semua reaksi yang timbul kesan daripada pengabaian oleh parti pemerintah. Sentimen 'orang malaya', 'sabah keluar dari malaysia' antara respon respon terkini beberapa pihak yang ada tujuan tujuan politik tertentu, tidak harus dipandang sebagai 'bunyi bising' semata. 

Jika kita mampu mengambil posisi yang terbaik, kita boleh memilih untuk menjadi moderator diantara dua pihak. Kesempatan ini adalah peluang terbaik untuk memberikan Islam sebagai solusi seperti yang pernah dibentangkan oleh Tuan Guru Presiden PAS di Sabah bahawa Islam memperuntukkan kekayaan terlebih dahulu kepada negeri dimana hasil bumi ditemui. Setelah selesai masalah rakyat dinegeri tersebut, barulah kekayaan itu diberikan kepada kerajaan pusat. 

Hal ini juga selari dengan apa yang terkandung dalam Perjanjian Malaysia 1963, iaitu 40 persen daripada hasil cukai di Sabah di serahkan semula kepada rakyat Sabah. Bukan di borong semua oleh parti pemerintah!

Di tengah tengah kemelut sentimen ini, anak muda dimana?...peluang atau ancaman

Pesan Murobbi

Berkata Imam al Ghazali, 'buah ilmu itu ialah amal'......



Kita sangat menitiberatkan anak muda yang berilmu yang akan membimbing amal dan semangatnya, pada sama kita juga amat ketandusan anak muda berilmu yang beramal dan kental semangatnya.






Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer