Aktivis Kampus Borneo; Realis-Reformis

Demonstarsi PULIH oleh Mahasiswa KAL


Pertama kali pada pandangan saya, demonstrasi besar yang tidak mendapat restu pihak pentadbiran universiti berlaku di universiti malaysia sabah kampus antarabangsa labuan. Laporan beberapa akhbar media massa mengganggarkan 1000 orang mahasiswa berarak menyatakan ketidakpuasan terhadap isu air di Labuan.

Lebih besar daripada sekadar melaporkan suasana yang berlaku, peluang ini seharusnya menjadi permulaan satu lagi titik anjakkan mahasiswa ke arah reformasi berterusan.

Saya memerhatikan video klip yang ada dan memberikan 5 bintang untuk aktivis UMS KAL kerana berjaya memimpin unjuk rasa tersebut. Memandangkan usia kampus ini masih baru, kejayaan sedemikian merupakan satu kejutan juga bagi saya, di bumi borneo ini.

Apalagi, usah biarkan kesedaran yang baru menyelinap masuk ke dalam pemikiran mahasiswa semakin lama pudar dek ditelan masa. Apa juga langkah yang diambil oleh aktivis hari ini, kesannya akan dapat dirasai sehingga beberapa tahun akan datang. Jika andaian saya benar, titik perubahan sebenar kepada universalitas Islam sudah bermula di Sabah, bermula dari cerdik pandainya di universiti yang dekat dengan suasana masyarakatnya.

Walaupun realis atau bentuk praktikalnya masih banyak sudut yang perlu dibincangkan, namun kemampuan untuk membawa massa bersama-sama menggerakkan ideologi perjuangan juga merupakan bahagian-bahagian praktikaliti yang penting yang mesti ada. Ini merupakan kayu ukur samada perjuangan yang dibawa berpijak dibumi nyata atau tidak.

Saya dan beberapa orang teman sejak meninggalkan kampus dan terlibat dengan suasana politik diluar, masing-masing mengakui bahawa keteguhan aktivis dipentas perjuangan mesti dikembalikan kepada nilai dalaman yang dihayati melalui proses dan pembudayaan ilmu.Faktor inilah yang akan sentiasa memberikan nafas panjang dan kesegaran dalam perjuangan.

Selesai soal membumikan erti perjuangan, saya kembalikan kesedaran mahasiswa tersebut kepada keadaan yang lebih tersusun bentuknya iaitu kepada bentuk reformasi atau pembaharuan atau islah. Reformasi ini asasnya mestilah dalam bentuk seperti yang disebut oleh ulama-ulama dan cendekiawan Islam yakni pembebasan seorang muslim dari sudut akidahnya, ibadahnya dan akhlaknya daripada sebarang isme-isme.

Suntikkan ruh kesegaran Islam seperti akidah, ibadah dan akhlak dalam bentuk program yang berpanjangan dan rancakkan dalam bentuk yang pelbagai. Maka akhirnya, lahirlah rupa diri seorang MUSLIM yang mampu membawa perubahan dari dalam dirinya kepada masyarakat sekitarnya yang berkomitmen tinggi terhadap nilai-nilai keadilan Islam.

Satu mileage politik bagi Pro-M UMSKAL melalui demonstrasi PULIH dan penerusan kepada kebangkitan mahasiswa ini mesti ada mekanismanya yang sesuai dan jika saya boleh mencadangkan, bagaimana supaya penerusan tersebut mampu dipindahkan kepada masyarakat di luar kampus yang masih celaru hari biru gambaran Islam secara keseluruhan.

Ingatan saya juga kepada sebahagian kecil aktivis, agar jangan anda terlepas pandang. Betapa besar pun agenda reformasi, tanpa didasari usrah, jangan fikir jauh lagi. Kerana sesudah itu, fitnah kembali lagi seperti bola melantun terkena dahi.

Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer