Berjiwa Besar

Merpati Sejoli..Abg Nas & Kak Iman


Selamat Hari Ulang Tahun Perkahwinan kali ke-4 buat abang Nas dan isteri tercintanya Kak Iman. Sepanjang usia perkahwinan keluarga ini telah dianugerahkan 2 orang cahaya mata sebagai penyeri dan khabarnya 'in progres' untuk cahaya mata yang ke-3...mudah-mudahan panjang umur, murah rezeki.


Begitu juga teman-teman seangkatan yang pernah hidup sebujang, tidur sekatil dan makan setalam yang khabarnya sudah sampai seru, selamat melangkah ke alaf baru.


Berkenaan abang Nas, rasanya ada persamaan yang saya berkongsi rasa yang sama dengan beliau. Menjadi seorang petugas sepenuh masa pada zaman penubuhan awal PAS di Sabah tentunya beliau melalui suasana yang begitu berbeza berbanding apa yang saya dan sahabat-sahabat lain lalui sekarang ini.


Ketika PAS masih terlalu asing, menjadi seorang petugas sepenuh masa bukanlah pilihan yang popular bagi sebahagian pemuda. Ketika nama PAS sudah disebut-sebut oleh orang-orang kampung di Sabah ini, masih lagi ada yang segan di panggil 'orang PAS'. Tambah lagi kalau anak harapan keluarganya bekerja dan berprogram untuk PAS, bukan saja mak bapaknya pening kepala, bakal mak mertuanya pun jeling semacam, tergaru-garu kepala. Jangan tepuk dahi sudah.


..asing, memang asing...


Namun, apa sebenarnya yang tidak akan dilalui oleh orang yang punya cita-cita atau jiwa yang besar?..Berdepan dengan musuh sudah semestinya. Dikhianati teman seperjuangan sudah ada terjadi di depan mata. Terasa kesunyian di jeriji penjara sudah banyak berlaku. Terasa kehilangan kerana tidak punya harta itu sudah lumrah. Terasa kerdil, terasa asing dan banyak lagi....


...bukan hal yang biasa-biasa semua itu. Semuanya jauh dari pandangan, malah jauh lebih sukar untuk di mengerti oleh orang kebanyakkan. Kalau mahu perjuangan itu mudah, tentunya Nabi kita Muhammad S.A.W lebih dahulu berdoa supaya Islam ini sekonyong-konyongnya diterima saja oleh orang-orang quraisy. Mudahnya...


Ah..baca sendirilah sejarah tentang tokoh-tokoh besar dunia, atau belek semula buku-buku motivasi tentang orang berjiwa besar. Kuncinya ialah perngorbanan semua. Tuntutan ini bukan kepada seorang dua, tetapi seramai mungkin. Mustahil tokoh-tokoh besar tersebut mampu bertahan tanpa pembantu-pembantu yang sentiasa sedia memberikan bantuan. Setiap orang paling kurang pun berdoalah dengan hati yang ikhlas di hujung solat kalian.



Ya ALLAH, Ya Hayyu Ya Qayyum, Ya Zal Jalali Wal Ikram,

Satukanlah saf pejuang-pejuangmu di jalan Mu ya Allah. Kuatkanlah kaki-kaki mereka. Bantulah mereka dengan tentera-tentera yang KAU pernah turunkan di medan Badar pada masa dahulu, hantarkanlah angin taufan membantu mereka seperti KAU hantarkan ketika perang Khandaq, bantulah mereka dengan tentera-tentera tak terlihat seperti KAU lakukan ketika perang Hunain, jagalah mereka ya ALLAH, sebagaimana KAU menjaga tentera-tentera muslimin ketika Perang Mu’tah. Pertahankanlah mereka ya ALLAH, sebagaimana KAU menjaga RasulMu di medan Uhud.

Ya ALLAH, Ya ALLAH, Ya ALLAH,

Tangan kami pendek tak tercapai ke sana, tanganMu jugalah yang berada di atas kekuatan kesatuan mereka. Bantulah mereka saudara-saudara kami yang sedang berjuang itu ya ALLAH. Bantulah mereka Ya ALLAH.



Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO theproperty-developer